Ініціатива Коржова: благі наміри, або ж інструмент для потенційних маніпуляцій?

  • 01.08.2017
  • Перегляди 2515
  • Коментарі 0
Минулого тижня в терміновому порядку було зібрано робочу групу по Громадському бюджету, яка була створена ще раніше розпорядженням міського голови. Приводом для обговорення цього разу стала ініціатива очільника постійної депутатської бюджетної комісії міської ради Володимира Коржова стосовно чергового внесення змін до тексту нещодавно затвердженого положення про Громадський бюджет, що передбачали б запровадження додаткового способу електронного голосування. Зокрема, депутат запропонував додати можливість електронного голосування, шляхом заповнення бюлетеню у системі із додаванням скан-копії паспортних даних.

Слід нагадати, що відповідну пропозицію Володимир Коржов висловлює вже не вперше, однак свого часу, інша комісія, яка займалася розробкою тексту нещодавно прийнятого нового положення, визнала доцільним цього року застосувати лише два шляхи для голосування – через систему BainID та паперові бюлетені.

Нагадаємо, що новацією цьогорічного Громадського бюджету стане електронне голосування, яке буде здійснюватися через систему «Громадський проект». Відтак, всі результати голосування через систему BainID та паперові бюлетені будуть занесенні у єдиний реєстр голосування, динаміка якого буде висвічуватись на відповідній платформі.

За задумом розробників платформи та представників міськвиконкому, це дозволить уникнути можливості, що один мешканець міста зможе проголосувати двічі, адже у такому випадку система покаже, що ідентифікаційна інформація збігається. Тобто, якщо хтось захоче підтримати проекти і через BainID, і шляхом заповнення паперового бюлетеню, то система врахує голос лише один раз та вкаже модератору на повтор даних.

Проте, у голови бюджетної комісії свої аргументи стосовно того, чому потрібен ще один формат голосування.

Аргументи Коржова


За словами Володимира Леонідовича, таким чином (ред.: голосування з допомогою скан-копій паспортів) організатори Громадського бюджету дадуть можливість голосувати через електронну систему, наприклад, молоді, яка ще не здійснює банківських операцій, чи мешканцям міста, які не мають банківських карток чи обслуговуються в інших фінансових установах. Адже як відомо, система BainID містить дані із ПриватБанку та Ощадбанку. Хоча наразі система запустила також можливість ідентифікації через електронний підпис чи мобільний додаток.

«Тому пропозиція внести доповнення до проекту рішення, щоб мати можливість проведення електронного голосування із обов’язковим додаванням оригіналів копій паспорту, де вказане прізвище та ім’я, дата народження та місце реєстрації», - озвучив свою пропозицію Володимир Коржов в ході засідання робочої групи.

В свою чергу виконуючий обов’язки керуючого справами Канівської міської ради Володимир Святелик у відповідь констатував, що додавання копії паспорту може насторожити місцевих жителів. Для прикладу він навів ситуацію із нещодавнім проведення громадських слухань, коли під час реєстрації, дізнавшись, що працівники виконавчого комітету записують номер та серію паспорту, мешканці району відмовилися проходити процедури, аргументуючи це тим, що вони не хочуть, щоб у документах фігурували їх дані. Тому тоді було вирішено записувати лише прізвища, імена, по-батькові та місце реєстрації.

Натомість Володимир Коржов пояснив, що модератор буде нести відповідальність до розголошення конфіденційної інформації.

«Чого ми насправді боїмося? «Накрутки» голосів чи того, що цей паспорт буде використаний? Тоді я думаю, що це на совісті того модератора, який цим буде займатися, адже, щоб використати паспорт треба бути в душі шахраєм. Якщо навіть тобі дати копію мого паспорту, то що ти з ним зробиш? Якщо людина хоче та вміє це робити, то вона це зробить, незалежно від того, чи буде це голосування. Тому, як на мене, дуже сумнівно, що дані, які будуть надані таким чином під час голосування, будуть використанні для шахрайських дій», - емоційно зазначив очільник бюджетної комісії.

Долучилася до обговорення відповідної ініціативи і начальник управління економічного розвитку виконавчого комітету Олена Жорнова, яка підкреслила, що в принципі організатори зможуть провести голосування і цим методом.

«Технічно на цьому ресурсі організовано все таким чином, що ми зможемо голосувати за змішаною системою. У такому випадку система вимагатиме заповнити графи із особистою інформацією, датою народження, місцем реєстрації, паспортними даними та прив’язати скан-копії паспорту. Загалом графи для заповнення аналогічні із паперовим бюлетенем. Ніхто, окрім модератора, не зможе бачити конфіденційну інформацію», - пояснила чиновниця та додала, що, згідно із результатами статистики, у малих містах для електронного голосування обирають систему із додаванням електронних копій документів, а у великих – через систему BainID.

Також очільниця управління економічного розвитку зауважила, що, наприклад, використовуючи систему BainID, людина ризикує не лише своєю конфіденційною інформацією, а й банківськими даними, адже вона вказує номер картки. Хоча, за її словами, використовуючи відповідну систему, складніше пройти бланк реєстрації, аніж шляхом додавання скан-копії паспорту.


Чи вся справа лише в конфіденційності?

Загалом, якщо проаналізувати всі попередні робочі зустрічі з напрацювання нової редакції положення про Громадський бюджет, то їх головною смисловою лінією було завдання - убезпечити повторення минулорічного досвіду, коли стала можлива потенційна накрутка голосів. Адже, як раніше, зауважив секретар міської ради Сергій Ткаченко, для прикладу, політичні осередки можуть мати не одну сотню копій паспортів і тому, логічно, що вони технічно зможуть проголосувати за обрані проекти. Те ж саме стосується місцевих магазинів телефонного зв'язку, кредитних спілок, профспілкових організацій, громадських об'єднань та інших організацій, котрі володіють сканованими копіями громадян і можуть використати власні бази для участі в голосуванні за проект Громадського бюджету. Та чи відповідатиме це духу Громадського бюджету?

Також, враховуючи те, що на ресурсі, з допомогою котрого відбуватиметься голосування, можуть міститися численні копії паспортів, потенційно з'являється додатковий інтерес до його «зламу» зі сторони кримінальних елементів.

Крім того, питання виникає й стосовно модератора або ж відповідальної людини, яка буде перевіряти скановані зображення та відповідність інформації, зазначеної у них (зокрема й місце реєстрації, дату народження). З одного боку, ця особа буде мати доступ до конфіденційної інформації і має нести відповідальність у випадку її розголошення. Також, як зазначали розробники відповідної системи електронного голосування, модератор має відкрити та перевірити кожне зображення, адже умовно до заповненого електронного бюлетеню можна додати, припустимо, зображення котиків і результат голосування механічно буде зарахований. У цьому випадку убезпечити від таких дій, може лише грамотна та ретельна робота модератора, який під час кожного голосу має перевірити достовірність інформації та відповідність зображення.

Здавалось би, нічого складного. Але скільки триватиме процес механічної перевірки за умови голосування з допомогою скан-копій не пари сотень бажаючих, а скажімо тисяч?

Крім того, відкритим залишається і питання, чи будуть звірятися відповідні дані із даними паспортного столу. Адже не секрет, що при сучасних технологіях існує спеціальне програмне забезпечення, котре дозволяє генерувати зображення копій паспортів із необхідними вихідними даними, включно із серією та номером паспорту, притаманними для конкретного регіону. Відтак, бажаючим скористатися недоліками голосування достатньо за таких умов буде лише заповнити ініціали, підібрати із соціальних мереж фото місцевих жителів, котрі навіть не знатимуть, що вони підтримали той чи інший проект.

І хоча поки ініціатива Коржова викликає більше запитань, аніж відповідей, члени робочої групи все ж не виключили її застосування та вирішили провести наступне засідання комісії у першій половині серпня, оскільки вже із 21-го серпня стартуватиме прийом проектів на Громадський бюджет-2018.

Та як би там не було, оптимальним у цьогорічному голосуванні за проекти Громадського бюджету мають стати ті форми голосування, які в першу чергу дозволять мінімізувати потенційні маніпуляції, «звести до нуля» можливість «накрутки» голосів і, головне, відновити легітимність Громадського бюджету Канева, підірвану минулорічною практикою цинічного нехтування філософією і духом бюджету участі. Якщо, звичайно, окремі зацікавлені сторони не переслідують інших цілей, покликаних відволікти увагу громадськості новим скандалом довкола результатів Громадського бюджету, в той час коли буде відбуватися щось куди більш важливіше і чутливіше для громади.

Спеціально для «Kanos», Єлизавета Капітан.


Редакція порталу «Kanos» може не погоджуватися з думками авторів публікацій, а також не несе відповідальності за наведені ними факти.

Коментарі (0)

Додати коментар
Введіть число