Благодійний фонд «МХП — Громаді» підбив підсумки третього відбору конкурсу бізнес-ідей «Роби своє», який покликаний підтримати сталий розвиток підприємництва як відповідь на негативні економічні наслідки війни в Україні.
Про це повідомляє Kanos із посиланням на інформацію із сайту AgroPortal.
З-поміж 143 поданих проєктів у третьому турі було обрано 26 переможців, які отримають підтримку в реалізація своїх ідей. Загалом у конкурсі зареєструвалося близько 700 учасників, а на розгляд експертів було надіслано 320 проєктів з 11 областей України, серед яких було обрано 62 переможці. Таким чином, завдяки конкурсу створюється нова екосистема з маленьких історій успіху, які з’являться в різних регіонах України.
Цього року, після повномасштабного вторгнення росії в Україну, було проведено ребрендинг конкурсу, відповідно до умов сьогодення змінено пріоритети та розширено географію прийому заявок на 11 областей України. Конкурс поширився на всі регіони, де є представництва благодійного фонду «МХП — Громаді», які якісно та експертно працювали з потенційними учасниками, надавали фахові рекомендації та в майбутньому будуть супроводжувати бізнес-ідеї на початкових етапах реалізації.
Конкурс «Роби своє» має багаторічну історію, адже започаткований ще у 2016 році, мав назву «Село. Кроки до розвитку» та був зорієнтований на сільські території в окремих областях. Ідея конкурсу полягала в стимулюванні розвитку сільських територій шляхом надання грантів на реалізацію мікро-бізнес-проєктів із визначеною тематикою, що стосується екології та енергоефективності.
Окрім представників благодійного фонду «МХП — Громаді» та компанії МХП до експертної ради конкурсу було залучено незалежних експертів. В оцінці проєктів головними показниками були такі критерії: задоволення базових потреб, розвиток сільських територій, соціалізація та інтеграція в громадах внутрішньо переміщених осіб.
Павло Мороз, директор Департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП
Ми першими імплементували подібний конкурс у воєнних умовах, спростивши правила реєстрації та процедуру подання заявок. Конкурс «Роби своє» доступніший і менш забюрократизований за інші міжнародні чи державні гранти. Ми покладалися на фаховість запрошених експертів, які оцінюють сталість проєкту, довгостроковість, пріоритетність. Ми дивилися на проєкти з погляду їх потенційних можливостей створення найбільшого соціально-економічного ефекту для громади, регіону, а можливо, і для держави в цілому.
Початковий кошторис конкурсу «Роби своє» — 3,5 млн грн, але зважаючи на велику кількіть заявок з якісними проєктами, керівництво Фонду «МХП — Громаді» ухвалило рішення про збільшення бюджету до 5 млн грн. Таким чином, в історію конкурсу в 2022 р. потраплять 62 проєкти, автори яких отримають фінансування та почнуть розвивати свою справу.
Конкурсанти, які не стали переможцями, отримають доступ до навчання та комунікації з фахівцями, за потреби — допомогу в реєстрації юридичної чи фізичної особи-підприємця, рекомендації щодо участі в інших грантах.
За словами стратегічного радника та голови аграрного комітету Української асоціації бізнесу і торгівлі (UBTA), міжнародного експерта ООН Михайла Малкова, серед переможців конкурсу «Роби своє» є проєкти з екологічними компонентами, ініціативи, пов'язані з мініГЕС, зеленою енергетикою, проєкти з правильним поводженням з побутовими відходами на територіях, де значно збільшилося населення за рахунок внутрішньо переміщених осіб.
Михайло Малков, стратегічний радник та голова аграрного комітету Української асоціації бізнесу і торгівлі (UBTA), міжнародний експерт ООН
Принцип сталості включає в себе синергію екологічних, соціальних та економічних питань. Якщо подивитись на конкурс з погляду цілей сталого розвитку (ЦСР), то це фактично один із інструментів фінансування ЦСР на сільських територіях. Це має величезне соціальне значення, колосальну підтримку внутрішньо переміщених осіб, підтримку малого бізнесу, питань екологічності та економічних факторів малих підприємств — це принципово для розвитку як громади, так і держави в цілому.
Конкурс «Роби своє» виокремив найнагальніші питання, які постали перед громадами після 24 лютого. З-поміж них чи не головною є продбезпека в регіонах та сільських територіях. Тому багато поданих проєктів були пов'язані з виробництвом продуктів харчування — створення мініпекарень, цеху з виробництва м'ясних виробів, виробництва крафтових соків, чаїв, кисломолочних продуктів, кілька проєктів, пов'язаних із бджільництвом, інноваційні ідеї щодо облаштування міських ферм, теплиць на даху.
«До війни ми всі говорили, що корпоративно-соціальна відповідальність сучасних підприємств має трансформуватися в сталий розвиток. Сьогодні ми говоримо, що маємо забезпечити соціальну стійкість як одну зі складових. Однією з цілей і механізмів забезпечення соціальної стійкості є продовольча безпека. За нинішньої ситуації кожен клаптик землі має дати врожай, тому ми за розвиток фермерства та крафтового виробництва», — зазначає Павло Мороз.
Ольга Трофімцева, посол з особливих доручень при Міністерстві закордонних справ України, координатор Ради експортерів та інвесторів
Конкурс «Роби своє» дуже важливий, адже запускає ланцюгову реакцію. Перемогли найкращі проєкти не лише з погляду сталості екологічності, а й сталості існування, створення робочих місць, які дають серйозний соціальний ефект. Це буде потужним поштовхом для всієї країни і важливим фактором для того, щоб люди не втратили віру, а отримали підтримку, знали, що їм є кому допомогти і спрямувати на позитивну роботу.
Одним із переможців цьогорічного конкурсу став проєкт «Літопис Всесвіту українських героїв «Дюскотс».
Авторами такої дивовижної їдеї стала Ольга Касьянова та її 9-річний син Андрій Коваленко, які до війни жили в Черкасах. Нині вони тимчасово живуть у місті Клайпеда (Литва). Саме від суму за домівкою з'явилася їхня ідея, коли Андрій, захоплюючись ліпленням, розпочав створювати з жовто-синьої полімерної глини українських героїв сьогодення — привид Києва, трактор, який тягне окупантський танк, півник з Бородянки, пес Патрон, Володимир Зеленський. Свої вироби хлопець продавав на місцевих ярмарках, розповідаючи литовцям про Україну.Також Андрій подарував виготовлений власноруч український сувенір першій леді Литви пані Діані.
Ольга Касьянова, переможець конкурсу «Роби своє»
Ми відчували шалену реакцію і підтримку людей, яка дала поштовх до амбітних мрій та формування команди, більша частина якої знаходиться в Україні. Ми вирішили створити альтернативу американському Marvel із всесвітом українських героїв, які щоденно роблять в Україні надзвичайні речі. Це буде український літопис і комікси на основі реальних історій війни, яка точиться в Україні. Коли ми дізналися, що стали переможцями конкурсу, дуже зраділи, бо розуміємо, що з такою підтримкою ми зможемо перейти до наступного кроку — створити першу книгу літопису, куди ввійде 20 реальних історій наших українців.
Як розповіли автори проєкту, до першого тому літопису ввійдуть історії героїв, написані на основі їхньої розповіді або в результаті збору історій через інструмент терапії з психологами. Всі герої будуть віділюстровані, а в кінці книги буде розміщено перший комікс, де всі герої взаємодіють між собою, об'єднані боротьбою зі злом, якому зараз протистоїть Україна.
Ольга Касьянова додає, що видання вийде двома мовами (українською та англійською), щоб популяризувати Україну, щоб українці пишалися собою, і світ дізнався про наші головні чесноти: людяність, сміливість, щирість.
За словами Ольги Трофімцевої, «Літопис Всесвіту українських героїв «Дюскотс», можливо, напряму не стосується продбезпеки, але його вплив складно переоцінити. До того ж, важливим аспектом є те, що за проєктом стоїть крута ідея з погляду креативності, впливу за межами України, тому експертна рада вирішила, що цю ідею має побачити світ.
«Ми з тих людей, у яких є мрія, але ми мріємо і гребемо, при цьому гребемо набагато більше, ніж мріємо. Ми бачили рік за роком, як впроваджуються проєкти, які отримали гранти від «МХП — Громаді», знаємо про потужну підтримку, як учасників окрилює команда фонду. Знали, що є певна лояльність до недосконалостей проєктів, але якщо ідея потужна, то все вдасться. Для нас це все несподіванка, перший грант у житті, і ми перемогли”, — ділиться враженнями Ольга Касьянова.
Інший переможець конкурсу — Вадим Кліцун — теж вперше у своєму житті подав заявку на грант і здобув перемогу. Його проєкт «Тепло для всіх» є досить актуальним та перспективним у питаннях забезпечення енергостабільності в громаді.
Вадим є директором комунального підприємства на Вінниччині, де й збирається реалізувати свою ідею.
Вадим Кліцун, переможець конкурсу «Роби своє»
Села нашої громади не газифіковані, тому більшість домогосподарств, купуючи деревину на опалення в зимовий період, витрачають більше 16 тис. грн на рік. А також школи і дитячі садочки потребують деревини на понад 1 млн грн. Продаючи щепу, комунальне господарство матиме додатковий дохід, жителі громади отримуватимуть якісні послуги, в громаді проводитимуться роботи з благоустрою шляхів та вулиць, будуть створені нові робочі місця.
Як зазначив Вадим Кліцун, впровадження даного проєкту допоможе із вирішенням нагальних потреб та дозволить забезпечити паливом на осінньо-зимовий період родини захисників та внутрішньо переміщених осіб, яких сьогодні в громаді понад тисяча.
На думку Михайла Малкова, цей проєкт відповідає меті відновлення, є прикладом сталості та енергетичної незалежності. Такі проєкти можуть впроваджуватись не лише з великих міст і міжнародного донорства, тож дуже добре, коли подібні ініціативи надходять з територіальних громад.
Поради майбутнім учасникам конкурсу «Роби своє»
Андрій Коваленко: Якщо вам будуть казати, що це нереально, неможливо — «забийте» на критику. Пам'ятайте, що це ваша ідея, і тому лише ви маєте вирішувати, як її реалізувати.
Ольга Касьянова: Не маючи певного досвіду — не зупиняйтесь. Знайте, що завжди знайдуться люди, які вам можуть допомогти. І нехай вас не зупиняє те, що, можливо, це буде ваш перший грант.
Вадим Кліцун: Не хвилюйтеся, вірте у свої сили, пам'ятайте, що від вас залежить доля та комфорт багатьох мешканців громади.
Павло Мороз: Обов'язково беріть участь у конкурсі, немає перепон, щоб не використати шанс.
Ольга Трофімцева: Головне — не боятись і не здаватися. Якщо є ідея бізнесу чи продукт, вірте в себе і йдіть уперед. Все вдасться, все буде Україна!
Зважаючи на актуальність напряму енергоефективності в нинішніх реаліях, Благодійний фонд «МХП — Громаді» ініціює додатковий етап конкурсу, орієнтований саме на проєкти з енергоефективності, та планує визначити ще пул переможців у найближчі два місяці.
За словами Михайла Малкова, Україна отримала грант на розвиток біоенергетичних потужностей від фонду ООН, який спрямований на розвиток та імплементацію цілей сталого розвитку по всьому світу.
«Тому думаю, що ініціативи фонду «МХП — Громаді» будуть підтримані організаціями ООН. Тобто синергетичний ефект буде кращий, і «Роби своє» продовжиться в напрямі енергоефективності. Підтримка таких проєктів — це значний вклад в імплементацію цілей сталого розвитку», — відзначив Михайло Малков.
Павло Мороз, директор Департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП
Нам важливо, щоб економіка України розвивалася, а вона складається не лише з великих компаній, а й з малого бізнесу. Тому ми б дуже хотіли, щоб поряд із нашою компанією зростали інші сильні компанії, навіть конкуренти, адже конкуренція — це завжди підвищення якості продукції. В нашої держави є потенціал, і компанія МХП готова стимулювати цей потенціал. Благодійний фонд «МХП — Громаді» готовий допомагати це робити та йти в партнерство й разом із партнерами прискорювати ці процеси. Ми готові навколо себе формувати сильних і конкурентних виробників. Адже поряд із сильними стаєш сильнішим і ти.
Переможці третього відбору конкурсу бізнес-ідей «Роби своє»
Вінниччина
- «Арт-кемпінг «Шалені бджоли», Мельнічук Олександр, с. Гвоздів
- «Сімейна кочова пасіка «Медовий стільник», Шишман Юрій, с. Сальник
- «Мікробізнес з виробництва сушених фруктів та м'ясних снеків», Баранов Роман, м. Ладижин
- «Пташина екоферма», Самойленко Василь, м. Немирів
- «Сушіння овочів та фруктів», Ципкова Наталія, с. Кремінне
- «Тепло для всіх», Кліцун Вадим, смт Шпиків
- «Виробництво крафтових соків», Антонюк Олег, с. Конева
Київщина
- «Виробництво прокладок для авто- та мототехніки», Масло Владислав, м. Миронівка
- «Операція по спасінню Beauty life», Цендра Вікторія, с. Липовець
- «Розвивальні та навчальні дитячі іграшки з дерева», Волощенко Павло, с. Демівщина
- «Створення серії патріотичних публікацій», медіа-центр «ТС», м. Бориспіль
- «Крафтове виробництво «В'ялені помідори», Танасійчук Марія, с. Нова Олександрівка
- «Чаї від Усик», Усик Любов, с. Гостролуччя
Черкащина
- «Кисломолочні продукти з травами», ТОВ «Шльосем Україна», c. Корнилівка
- «Чути та бачити», ТОВ «ТРК «Магніт», м. Канів
- «Літопис Всесвіту українських героїв «Дюскотс». Том 1», Коваленко Михайло, с. Леськи
- «Салон Mi Ledi», ФОП Медведєва Ірина, с. Свидівок
- «Екоторба Woodner», Коновалова Ольга, с. Вотилівка
Івано-Франківщина
- «Гарний український одяг», Іванова Вікторія, м. Тисмениця
- «Тепличний бізнес», Хомин Любов, с. Воскресинці
Волинь
- «Волинська шаурма», Зволинський Андрій, с. Колки
- «Краса — обіцянка щастя», Челій Юлія, с. Годомичі
Сумщина
- «Конопляний текстиль — одна з найкращих реалізацій Цілей Сталого Розвитку», Мойсеєнко Тетяна, м. Суми
- «Міні-пекарня-кондитерська», Міщенко Тетяна, смт Низи
Тернопільщина
- «Зелена садиба «У Тетяни», Гац Люба, с. Шибалин
Хмельниччина
- «Центр краси та здоров’я «Нова Енергія», Прокопчук Олена, смт Білогір’я
Відзначимо, що із Канівщини два проєкти обрані переможцями конкурсу бізнес-ідей «Роби своє» - «Бабусина хатка TEPLO», Сухобрус Ганна, с. Ліпляве, та «Чути та бачити», ТОВ «ТРК «Магніт», м. Канів.
«Бабусина хатка TEPLO» - це культурний проєкт про родинні зв’язки та спогади. Про дитинство, батьків, дідусів та бабусь. Про красу та унікальність україського села, про продовження українських традицій.
За словами авторки проєкту, власне, хатинка початку 19 століття розташована у с. Ліпляве. Сюди можна приїхати як до бабусі в гості, а не в музей. Тут можна зануритись в тогочасну атмосферу українського села, одягти стареньку вишиту сорочку, спробувати самостійно розпалити піч та подивитися як випікався в печі хліб тощо.
Місія проєкту також полягає в збереженні культури народної вишивки та традиційного глиняного посуду, популяризація українського етностилю.
«Чути та бачити» - проєкт від команди ТРК «Магніт», спрямований на розширення їхньої діяльності, а отже й залучення більшої аудиторії.
Зокрема, в компанії планують удосконалювати свій аудіо-напрям та працювати над створенням відео-контенту – розвивати власний ютуб-канал, робити стрими радіоефірів у соцмережах, готувати репортажі про події та заходи з життя громад Канівщини тощо.